Hľadáte do svojho tímu nových členov? Výber môže byť zložitejší, ako sa zdá.

by spravca

Trh práce je veľmi špecifickým prostredím a to nielen na Slovensku, ale aj v iných  krajinách. Momentálna situácia u nás je pre zamestnávateľov zložitejšia ako kedykoľvek predtým a nie každý sa s tým vie vyrovnať. Nezamestnanosť je nízka a firemné kancelárie nenavštevujú už len ľudia, ktorí nemôžu alebo ani nechcú. Výber zamestnancov je pre každú firmu preto omnoho náročnejší ako v časoch, kedy  je z čoho vyberať. Tých najlepších ľudí si každá firma drží zubami nechtami, pretože im je jasné, že ich stratou môžu nastať v podniku veľké problémy.

Dôležitou úlohou zamestnávateľa je svojim zamestnancom dať nielen dobrý plat, ale aj iné benefity, pre ktoré sa rozhodnú u vás zotrvať aj na ďalej. Jedným z nich môžu byť napríklad kvalitne a moderne vybavené kancelárie, ktoré pracovníkom poskytnú dokonalé vybavenie. Preto je potrebné sledovať trendy a hľadať vhodné priestory na prenájom kancelárií. V prípade, že im ich požiadavky a očakávania nesplníte, veľmi ľahko odídu ku konkurencii, kde budú spokojnejší. Tu však nastáva obrovský problém, nakoľko nájsť v dnešnej dobe adekvátnu náhradu môže byť zložitejšie ako sa zdá. Zatiaľ, čo niektorým zamestnávateľom stačí uverejniť inzerát a ihneď majú zástup tých najlepších kandidátov na trhu, iné si ich musia doslova vybojovať.

Či už patríte k prvej alebo k druhej skupine, s výberom zamestnancov by ste sa nemali nikdy uponáhľať a ich prijatie by ste si mali dobre premyslieť. Ak sa rozhodnete bezhlavo a nesprávne, v konečnom dôsledku vás to môže stáť nielen mnoho času a úsilia, ale aj peňazí. Vo všeobecnosti však platí, že čím vyššej pozície sa nesprávny výber týka, tým viac vás toto rozhodnutie zabolí. Existuje niekoľko jednoduchých opatrení, ktorými svoj náborový proces dokážete zlepšiť a predídete tak omylom a vašej nespokojnosti.

  1. Vytvorte si plán úloh, ktoré by mal nový zamestnanec vykonávať. Oplatí sa to aj v prípade, keď hľadáte za niekoho náhradu, pretože už na pohovore zistíte, kto je na pozíciu najvhodnejším kandidátom. Ukázať sa dokonca môže aj to, že hľadáte viacero ľudí, ktorí by mali mať úplne odlišné schopnosti.
  2. Hľadajte ešte skôr, než budete niekoho potrebovať. Tí najlepší a najschopnejší zamestnanci si možno prácu hľadať nikdy nebudú no to neznamená, že nie sú otvorení novým možnostiam alebo zmenám. Majte preto v merku niekoľko schopných ľudí, ktorých by ste raz vo svojej firme chceli aj napriek tomu, že momentálne pre nich nemáte voľné obchodné priestory a teda miesto.
  3. Pri výbere nepozerajte len na odbornosť kandidáta, mohli by ste sa tešiť predčasne. Dôležitý je aj ľudský faktor každého človeka a to, aby plnohodnotne zapadol do vašej kancelárie. Ak si chcete zachovať dobrú firemnú kultúru, nehľaďte len na vzdelanie či skúsenosti, ale aj na pracovnú morálku, hodnoty, slušnosť, ľudskosť alebo odolnosť voči stresu.
  4. Nehľadajte zamestnanca vyrobeného na mieru pre vaše kancelárie, taký nikdy nepríde. Hoci vám je jasné, čo od nového človeka očakávate a aké budú jeho úlohy, no v skutočnosti nebude nikto podľa vašich predstáv a už vôbec nebude dokonalý. Vyberajte preto podľa potenciálu, ktorý má daný človek do budúcna, všetko ostatné sa dokáže naučiť.
  5. Neúspešných kandidátov odmietajte tak, ako by ste chceli aby odmietli vás. Aj tí neúspešní si zaslúžia vedieť výsledok pohovoru a dôvod, prečo neboli prijatí. Dbajte aj na tento druh komunikácie, pretože do značnej miery hovorí o profesionalite celej firemnej kancelárie, ktorú vníma vaše okolie.

 

You may also like