Vzťah človeka k človeku v obchode: Budujme ho nanovo!

by spravca

Už neplatí, čo si ktosi kdesi v kancelárii vymyslel. Že zákazníci sú len anonymná masa, ktorej niečo, čokoľvek, čo si vopred naplánujeme, aj naservírujeme. A že nám to zhltne.

Nie, aj tie najpremyslenejšie marketingové stratégie idú do zabudnutia alebo sa musia výrazne inovovať. Prispôsobiť sa novej dobe a komunikácii. Aj tej sociálnej, necenzurovanej a plnej reálnych skúseností a potrieb ľudí.

Marketingové stratégie B2B A B2C

Rozdelenie marketingu na rôzne kategórie, najmä na dve obľúbené: business-to-business (B2B) a business-to-consumer (B2C) malo za snahu odhaliť cieľovú skupinu ľudí, na ktorú by sa daná značka či produkt orientoval.  Aby mohli zvyšovať dopyt, komunikovať s nimi v neprirodzenom marketingovom jazyku a v konečnom dôsledku absolútne nevnímať skutočné očakávania zákazníka.

Tomu však odzvonilo. Dnes nejde ani tak o to, či je vaša kancelária v Bratislave alebo na opačnom konci krajiny, ani aké dômyselné obchodnícke ťahy a sofistikovaný jazyk použijete. Skôr ide o to, čo najviac sa priblížiť človeku ako takému, úprimne a so záujmom o neho samého.

Strata kontaktu s reálnymi ľuďmi

Presne to sa totiž stalo mnohých obchodným značkám. Stratili kontakt s realitou. Vyfabulovali si akýsi svoj svet plný neprirodzených pojmov, len aby mohli svojim zákazníkom a obchodným partnerom rozprávať nové a nové príbehy o svojich výrobkoch.

Spotrebitelia a zákazníci však takejto neosobnej komunikácii málokedy porozumejú. Namiesto čísel a štatistík ocenia skôr jednoduché a zrozumiteľné zdôvodnenia, prečo toto áno a prečo práve pre mňa. Skrátka nech výrobok odráža reálnu skúsenosť reálnych zákazníkov. Ak teda pracujeme s realitami, viac ako neosobný prehľad ponúk priestorov pre biznis rozhodne zaváži osobný postreh, vyjadrenie spokojnosti či úprimný záujem o to, čo vlastne ten-ktorý záujemca hľadá a očakáva.

Nutnosť uvažovať ako spotrebitelia, ktorými všetci aj sme

Musíme premýšľať ako spotrebitelia, ktorými sami sme, a myslieť skôr ako nákupca, než sa snažiť hovoriť sofistikovaným jazykom plným skratiek a cudzích slov iba preto, aby sme zneli múdro. Často stačí urobiť jednoduchý krok: Vyjsť zo svojho uzavretého kancelárskeho sveta a opýtať sa ľudí, tvárou v tvár, ako sú s naším výrobkom či službou spokojní. Toto je tá najlepšia, najspoľahlivejšia a najpravdivejšia spätná väzba, akú len možno dostať. A stavať na nej, reklamnú kampaň či politiku celej firmy.

Pretože, hoci sa marketingoví špecialisti už dlhšie snažia nabudiť dojem osobného prístupu ku každému zvlášť, kým vychádzajú iba z oficiálnych neosobných štatistík, ich ponuky sú síce  „personifikované“, ale v konečnom dôsledku neosobné.

Poradňa kancelarie.sk tu možno pomôže, ale omnoho viac osobný kontakt a úrpimný záujem o potreby jednotlivca. Konkrétneho zákazníka s konkrétnymi požiadavkami.

 

zdroj: kancelarie.sk

 

You may also like